Sneeuw in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Brenda & Arie Pijl - WaarBenJij.nu Sneeuw in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Brenda & Arie Pijl - WaarBenJij.nu

Sneeuw in Shanghai

Door: Brenda, Arie en Buffel

Blijf op de hoogte en volg Brenda & Arie

30 Januari 2008 | China, Shanghai

Voor het eerst in 24 jaar sneeuwt het in Shanghai en wie moet dat nu net weer meemaken...... wij dus. 3 jaar geleden hadden we ook een keer een beetje sneeuw maar dat was slechts een halve dag nu sneeuwt het al een aantal dagen en blijft het nog liggen ook. Als ik ergens niet op zit te wachten is het koude en sneeuw en ik ben niet de enige want de Chinezen zijn er ook niet echt op voorbereid. Het is één grote chaos en dan valt het in Shanghai nog wel mee. Onze goede vriend Bart zou afgelopen zaterdagochtend aankomen in Shanghai met een binnenlandse vlucht maar is uiteindelijk gisteren (!!) met de trein binnen komen rollen. Ik heb de details nog niet vernomen maar het moet een drama reis geweest zijn. Ik zou vandaag met de trein naar Huangzhou gaan maar dat leek mij gezien het voorgaande niet zo’n slim idee dus hebben we de reis maar uitgesteld. Ook heb ik de afgelopen 2 dagen zelf naar het werk gereden i.p.v. de chauffeur want 24 jaar geleden had geen enkele Chinees een privé auto dus met andere woorden ze hebben nog nooit in sneeuw gereden. Het verkeer is al enigszins een chaos (understatement) dus het leek mij niet verstandig onze chauffeur te laten rijden.

Voor de Chinezen zelf is het wel heel triest dat het zulk slecht weer is want volgende week is het Chinees nieuwjaar en de gewoonte is dat iedereen dat met zijn familie viert. Aangezien een groot deel van de bevolking ver weg van hun geboortedorp werkt en daar veelal met de trein of vliegtuig naar toe moeten is het sowieso al een chaos rond deze tijd van het jaar maar nu dus in het kwadraat. Van vorige jaren was al bekend dat sommige volwassen Chinezen met een luier om reizen omdat ze in de overvolle treinen niet bij het toilet kunnen komen, met alle vertragingen van nu wil ik niet weten hoe ze nu hun behoefte doen......

Dat was het wat betreft de koude, begin januari zijn Bren en ik lekker een weekje naar Bali geweest en hebben daar heerlijk van het warme weer genoten. Wij waren allebei iets te enthousiast dus de vellen hingen er aan het einde van de vakantie bij maar dit terzijde. Heerlijk 2 dagen op een gehuurde Harley rond getuft en voor de rest aan het zwembad met onze vrienden uit Australië. Heel vervelend dus allemaal, de volgende vakantie Bali is alweer geboekt en wel van 6 juli tot 3 augustus!! Bren gaat de eerste paar dagen mee maar moet dan weer terug voor de hondjes, ze komt 18 juli weer naar Bali als Rutger en Marije in Shanghai zijn gearriveerd om op te passen.

Dit jaar lijkt het ook weer wat drukker te worden met bezoek:
- begin april komt Chris een weekendje zuipen
- later in april komt Hannie
- begin mei onze vrienden uit Australië
- juli en augustus komen Rutger en Marije oppassen
- en het gerucht gaat dat Richard, Gerda en de kids in augustus komen

Het gaat dus weer een gezellig jaar worden, nadeel is wel dat de Chinese overheid de nationale feestdagen heeft aangepast met als gevolg dat ik nu nog maar 2 keer per jaar een week vrij ben i.p.v. 3 keer. Ik heb nu vaker een lang weekend maar daar zit ik niet echt op te wachten. Het meest vervelende is dat de mei vakantie is komen te vervallen met als gevolg dat ik voor de eerste keer sinds ons verblijf hier in China niet op de reünie aanwezig zal zijn, jammer maar helaas.

Afgelopen zaterdag hebben we kindercarnaval gevierd en zoals alle kinderactiviteiten is dit weer een heel gezellig feestje voor de ouderen geworden. Het begon om 13.30 in een zaaltje op Vizcaja (andere compound) en ging na 16.00 door bij vrienden die op Vizcaja wonen. Rond middernacht waren we thuis en als klap op de vuurpijl (leuke beeldspraak in dit geval) kregen we geheel onverwachts een prachtige vuurwerkshow te zien. Eén van de patser Chinese buurmannen (Maserati, BMW type) had zijn eigen nieuwjaars feestje georganiseerd en wat is een feest zonder vuurwerk??? Dat hebben we geweten want 40 minuten lang is het doorgegaan en aangezien het pal naast onze vrienden hun huis werd afgestoken kun je misschien wel voorstellen de chaos die het was na afloop in hun tuin en op de balkons. Je kon met goed fatsoen niet buiten staan want je kreeg van alles tegen je aan. Ik heb een filmpje van 1 minuut gemaakt die je kunt bekijken en dan moet je dus bedenken dat het zo 40 minuten door is gegaan!

Met de hondjes gaat het redelijk tot goed, Buffel zijn poep blijft pap en Gio wil nog niet echt luisteren maar dat ligt meer aan het feit dat die niet opgevoed wordt.

Zo dat was het voor nu, groeten vanuit een koud en besneeuwd Shanghai,

Brenda, Arie, Buffel en Gio.

• 30 Januari 2008 - 18:28

Francisca:

Brenda wat zie er geweldig uit in een avondjurk je bent echt onherkenbaar.Verder weer mooie foto's van jullie en de hondjes.Flimpje ga ik nu even kijken.Alvast een gelukkig nieuwjaar daar in china. Groetjes francisca

• 30 Januari 2008 - 22:37

Irma:

schatjes .. wat een verrukking maak ons gek met sneeuw .. maar enjoy and hpelijk hebben wij snle veel zon .. dikkuzz I.

• 30 Januari 2008 - 23:13

Frits En Sylvia:

mooi stukje vuurwerk.hier kon je het tenminste zien,was bij ons wel anders dit jaar.wel vreemd dat jullie de sneeuw hebben gekregen waar wij eigenlijk op zitten te wachten.Leuke foto's. ga jullie goed.
    de gr.frits

• 31 Januari 2008 - 07:22

Marijke En Chris:

Koud hè? We zagen op het journaal al de chaos die is ontstaan door de sneeuw. Het is net Nederland, als het bij ons en keer hard sneeuwt, staat ook het verkeer vast of kun je niet meer thuis komen. Maar gelukkig zijn er minder Nederlanders dan Chinezen dus valt het bij ons wel weer mee. Wat een vervelend leven hebben jullie daar toch, feestjes, vakantie, etc. Maar leuk hoor!! Jullie zien er fantastisch uit in de galakleding. De vakanties in Bali houden jullie er ook lekker in, wanneer gaan jullie bouwen? Buffel ziet er wel goed uit, hij snapt alleen de sneeuwpop niet helemaal zo te zien. Goed te horen dat het goed gaat met jullie.
    De groetjes en succes met de sneeuw.

• 31 Januari 2008 - 18:36

Bea En Cees:

Fijn dat het goed gaat met jullie.
    Inderdaad een verrassende dame in die avondjurk. Chique hoor!
    Lekkere buurman hebben jullie, dat kan nog wat worden als het echt Chinees nieuwjaar wordt. Sterkte:)
    Groeten uit Apeldoorn en het beste met de honden.

Bea en Cees

• 31 Januari 2008 - 23:00

Superrob:

Arie met de hondjes is erg leuk plaatje. Zou het niet leuk geweest zijn als je die vuurwerk stellage van jullie buurman 's middags al per ongeluk had kunnen afsteken met een peukje die je net per ongeluk verkeerd liet vallen. Op het moment dat ze nog maar 1 feestweek in een jaar hebben dat wordt het tijd om een land op te zoeken waar ze gewoon 3 feestweken hebben, ijsland een optie ???

Groeten,

• 01 Februari 2008 - 13:08

Melanie:

Arie, ook jij ziet er erg galant uit in je pak.
    Jullie vormen zo samen een goed bij elkaar passend koppel.
    Leuk die sneeuw ook al hadden jullie die dan liever niet gehad, maar voor hier zou ik er nu geen zin meer in hebben , dan had het met de kerst moeten vallen.
    Volgens de foto,s vinden de honden het ook erg leuk.
    Er staat overigens alweer veel in de bouwsteigers bij jullie zo te zien.
    Wat betreft het vuurwerk, het had ook goed een nachtoffensief in Irak of zo kunnen zijn geweest.
    Wees dan maar blij dat het "maar" 40 minuten duurde.
    Ja Bali (zucht) wat zal ik er eens van zeggen.
    Mogelijk kunnen wij daar in de toekomst ook eens lekker bij jullie op vakantie komen.
    Lekker warm, met een hapje en een drankje onder een schaduwrijke parasol.
    Wandelend hand in hand langs het strand.
    Sorry, ik zit even te dromen.
    Nou de groeten Melanie.

• 02 Februari 2008 - 16:39

Gijs:

Hoi Arie en Brenda,

Ik weer als vanouds genoten van jullie verhaal. Arie mocht je ooit zonder werk komen het schrijven zit in je bloed.
    Ik moet Marian nageven dat jullie er echt chique uit zien op de foto. Je 'nieuwe' behuizing maar er trouwens ook zijn. Leuk dat het zo goed gaat met m'n enigste neef(je).

• 06 Februari 2008 - 21:45

Heidi Anvelink:

wat een leuk hondje hebben jullie,leuke naam ook.Wij hebben twee jack russel pups genaamd rocky en rakker.leuke foto's.En brenda wat een stuk in avondjurk ben je.Staat je goed hoor.Fijn dat alles zo goed gaat met jullie
    groetjes Heidi

• 10 Februari 2008 - 20:44

Harold En Sandra:

Hallo!!
    Wat zien jullie er goed uit zeg.
    Wij hadden dit weekend heerlijk weer en gelukkig geen sneeuw.
    Blij om te lezen dat het zo goed gaat daar.
    Groetjes van ons allemaal

• 16 Maart 2008 - 14:04

Gino En Hannie:

Wat een leuke foto's die jurk staat je goed Bren.
    Ik zt nog te wachten op je lijstje want het is zo 7 april hoor

Groetjes Gino en Hannie en tot de 7e april