Still Alive and Kicking - Reisverslag uit Shanghai, China van Brenda & Arie Pijl - WaarBenJij.nu Still Alive and Kicking - Reisverslag uit Shanghai, China van Brenda & Arie Pijl - WaarBenJij.nu

Still Alive and Kicking

Door: Brenda, Arie en Buffel

Blijf op de hoogte en volg Brenda & Arie

31 Augustus 2008 | China, Shanghai

Het is alweer 4 maanden geleden dat ik het laatste verhaal op deze site gezet hebt. Wees niet bang, we maken nog van alles mee wat we zeker met jullie willen delen dus ga er maar voor zitten want het gaat een lang verhaal worden. Hopelijk deze keer wat meer reacties want het is niet echt een stimulans om maar zo weinig reacties als de afgelopen keer te krijgen..... :-)

Eerst de Olympische Spelen, wat hebben die Chinezen er een geweldig spektakel van gemaakt! Beetje jammer om met name negatieve berichtgeving over China te lezen want er was genoeg positiefs te melden. Tuurlijk waren alle veiligheidsmaatregelen ietwat overdreven en werden wij er een beetje gek van dat voor alle problemen de Spelen als excuus werden gebruikt, feit was dat import en export op een laag pitje stond dus veel producten niet verkrijgbaar waren en wij als bedrijf werden er ook een beetje gek van dat we niets groots het land konden en nog steeds niet kunnen doorsturen. Alle extra maatregelen gelden tot na de Paralympics. Voordeel is wel dat we tegenwoordig een blauwe lucht hebben in Shanghai want de sluiting van 47 (!!) kolencentrales heeft gevolgen voor een gebied groter dan Peking alleen. Wij zelf zijn met een groep van 8 naar de voetbalwedstrijd NL – Japan in Shenyang geweest en o wat was dat een leuke ervaring. Shenyang is duidelijk nog niet zo gewend aan witneuzen en zeker niet van die maffe die in oranje kleren rondlopen. In het begin stonden ze heel stiekem foto’s van ons te nemen maar nadat we de eerste keer geposeerd hadden met wat lokale mensen was het hek van de dam. Er zijn die dag zeker 1000 foto’s van ons genomen en dat is echt niet overdreven. Als we poseerde voor iemand dan werden er zeker 10 - 20 foto’s door anderen genomen. Omdat echt iedereen met ons op de foto wilde waren we als laatste het stadion uit want niet alleen de andere toeschouwers maar ook vrijwilligers en mensen die betrokken waren bij de organisatie wilden met ons op de foto. Het was een geweldige dag!!

De zaterdag erna ben ik met Frank en zoontje Max naar NL – Argentinië geweest en dat was voor mij een thuiswedstrijd want die werd in Shanghai gespeeld. De wedstrijd was spannend en NL speelde gewoon goed, helaas viel het kwartje de verkeerde kant op maar wij hadden net zo makkelijk kunnen winnen.

Afgelopen vrijdag zijn we nog naar de finale om het brons geweest omdat die ook in Shanghai gespeeld werd, deze wedstrijd was erg saai en Brazilië won dan ook meer dan terecht.

Vorige week ben ik alleen in Qingdao geweest voor mijn werk en dat was op de dag dat we zilver wonnen met het zeilen, helaas heb ik daar niets van meegekregen maar ben nog wel naar de plek geweest waar de zeilraces gehouden werden. Al met al heb ik toch wat mee mogen krijgen van de Olympics . Ik zat in een hotel aan het strand en het grappige is dat met name ’s ochtends vroeg en na zonsondergang (tot laat!) het strand volgepakt zit. Dit komt omdat de gemiddelde Chinees zich niet in de zon wil begeven uit angst dat zijn huid donkerder wordt en hij aangezien wordt voor een landarbeider.... Wat ook bijzonder is dat ze druipend en wel met blote voeten onder het zand de lobby van het 5 sterren hotel in baggeren.

Wat de Chinezen met deze Olympische spelen met name goed voor elkaar hadden is dat de toegangsprijzen laag waren (15 Euro) dus het was toegankelijk voor iedereen en dat kun je van dit soort evenementen in de Westerse wereld niet meer zeggen. Daar is het alleen nog maar toegankelijk voor de rijken en bobo’s. In het stadion werd gewoon bier verkocht voor 50 Eurocent een blikje.... weliswaar lauw maar het gaat om het idee.

Terug naar de tijd waar het vorige verhaal stopte oftewel begin mei. Dat waren hectische maar ontzettende gezellige weken want we hadden Chris en Marijke maar ook Ian en Lorraine (Australische vrienden) op bezoek. I.v.m. de 1 mei viering was ik ook een paar dagen vrij en zoals al gezegd hebben we ontzettend veel schik gehad. Chris en Marijke waren er alweer voor de derde keer dus daar moeten we een soort van "frequent flyer" programma voor op gaan zetten. Deze keer was Marijke alleen gekomen en Chris wat later omdat die aan het werk was in de regio en tussendoor een paar dagen vrij had. Hij is later nog teruggeweest in Shanghai om te werken maar toen heb ik hem niet meer gezien, rare jongen die Chris :-)

Marijke en Brenda zijn samen naar Nederland gevlogen waar Brenda 2 weken geweest is en haar verjaardag heeft gevierd. Als verrassing hebben ze haar meegenomen naar een concert van Bløf wat op haar verjaardag plaatsvond in de America hal. Verder is ze nog op ziekenbezoek geweest bij onze goede vriend Peter die tot vorige week mijn collega was in Shanghai maar toen ziek thuis zat in zijn woonplaats Waarde (Zeeland). Helaas is Peter vorige week vertrokken om zijn carrière voort te zetten in Nederland dus nu ben ik mijn vrijdagmiddag drinkmaatje kwijt en zal ik op zoek moeten naar een nieuwe.

De maand juni het EK voetbal en de wedstrijden werden voor ons midden in de nacht om 3 uur gespeeld! Wat begon het allemaal leuk maar wat een domper was de wedstrijd tegen Rusland, die hebben we gekeken bij de grootste Ierse pub van Shanghai en daar waren we met 800 (!!) Nederlanders. Begin juli ben ik aan mijn verplichte vakantie van 1 maand (o wat erg) begonnen. Eerst zijn Brenda en ik 3 dagen naar Singapore geweest en heeft Brenda gelukkig ontdekt dat dit ook een leuke stad is. Alles is wat duurder en in sommige gevallen té georganiseerd maar met name het international karakter is zo leuk aan Singapore. In de 3 dagen dat we er waren hebben we meer buitenlanders ontmoet en gezellig mee gesproken dan in een maand in Shanghai. Eén verhaal moet ik echt kwijt en dat is van 2 Australiërs (je komt ze ook overal tegen) die voor hun 40 jarig huwelijk een prachtige rondreis door Amerika en Canada hadden gepland. Helaas was er iets verkeerd ingevuld op zijn visum wat er in resulteerde dat ze maandags vanuit Perth vertrokken waren en vrijdagmorgen(!!) voor het eerst van een vliegveld afwaren, helaas voor hen was dat in Singapore. Ze hadden 4 hele dagen gevlogen en op vliegvelden doorgebracht, je kunt begrijpen dat ze hun 40 jarig huwelijk iets anders voorgesteld hadden. Ze konden er gelukkig nog wel om lachen en ze hadden nu wel een goed verhaal voor hun vrienden.

Na Singapore zijn we doorgevlogen naar Bali voor 4 weken vakantie! Wat een heerlijke tijd hebben we daar weer gehad. Henk en Trees zijn inmiddels verhuisd naar Bali en daar zijn we vaak op bezoek en mee weggeweest. Brenda is tussendoor een weekje naar huis geweest om Rutger en Marije op te vangen die op Buffel en Gio hebben gepast (geen zorgen de week dat we er niet waren heeft onze Moneth (schoonmaakster) opgepast). In de week dat Bren naar huis was had Henk een darminfectie opgelopen dus die liet me mooi in de steek, gelukkig heeft Trees dat goedgemaakt en bleek ze (niet geheel verrassend) een goede vervanger te zijn als drinkmaat. Op de dag dat Bren weer arriveerde op Bali kwamen Ian en Lorraine ook aan uit Perth dus maar goed dat ik een weekje rust had gehad...... Ian en Lorraine zijn een week gebleven en toen hadden Brenda en ik nog een week voor ons zelf. Geloof het of niet maar Brenda blijkt toch zangtalent te hebben want elke avond dat we zijn uitgeweest heeft ze gezongen en het klonk gewoon goed (ff naar de video kijken die bij dit verhaal zit).

We hebben ook besloten om er een stuk grond bij te kopen omdat de prijzen wel heel hard stijgen (30% in 1 jaar) en we dan tenminste ruimte genoeg hebben voor de kennel die Brenda ongetwijfeld gaat beginnen. Nee de bouwvergunning is nog niet rond maar daar hebben we nog steeds alle vertrouwen in dat het goed komt.

Dan "onze" Moneth, helaas ben ik altijd wat sceptisch over de loyaliteit van Aziaten maar dat is niet geheel onterecht wat nu dan ook weer bleek. Vanwege de Olympische spelen moest ze terug naar de Filippijnen voor een nieuw visum. Dat was op zich niet zo raar want iedereen had moeite om een visum te krijgen. Eerst zou ze na 2 weken terugkomen dat werden er 4 en uiteindelijk was de bevestiging er dat ze 24 augustus weer in Shanghai zou zijn. In de tussentijd had Jacqueline veelvuldig contact met haar gehad omdat ze allerlei verklaringen nodig had voor het verkrijgen van haar visum. Daar heeft Jacqueline veel tijd in gestoken maar dat mocht de pret niet drukken want we wilden haar graag weer terug. Toen werd het 24 augustus maar geen teken van Moneth, na navraag gedaan te hebben bij vriendinnen van haar bleek dat ze al in Shanghai was maar doodleuk voor een ander was gaan werken die meer betaalde. Helaas kreeg ik weer gelijk en blijkt maar weer dat "ze" niet te vertrouwen zijn, met helaas slechts een enkele uitzondering.

Probleem is eigenlijk heel simpel, een Chinees ziet het belazeren van iemand als bewijs dat hij slimmer is dus hij heeft er in het geheel geen slecht gevoel bij, omdat ze elkaar ook niet vertrouwen denken ze ook alleen maar korte termijn en dat maakt het ook niet gemakkelijker.

Nu denken jullie natuurlijk; wat doe je daar dan nog? Antwoord daarop is eenvoudig; ik ben druk om de bovenstaande denkwijze te veranderen binnen ons bedrijf en dat lukt aardig dus daar kan je dan ongelofelijk veel voldoening van hebben.

Zoals de meeste van jullie wel weten wonen wij op een compound met een mix van Chinezen en Westerlingen. Dat is over het algemeen heel leuk en ik zou dan ook niet op van die typische westerse compounds willen wonen waar je helemaal niet het idee hebt dat je in China bent. Er is helaas ook een nadeel aan het wonen op een gemixte compound en dat is dat de bewaking en personeel erg Chinees zijn. Afgelopen week werd Brenda opgeschrikt door het geschreeuw en gekerm van een hond, toen ze polshoogte ging nemen zag ze 2 bewakers op een vreselijke manier een klein hondje in elkaar trappen en slaan met behulp van een dikke stok. Brenda werd terecht woest en greep de stok uit handen van de bewaker en dreigde hem daar mee in elkaar te meppen. Meer dan een terechte reactie en wat dan wel lekker is dat je het hele arsenaal aan Nederlandse scheldwoorden er uit kan gooien want ze verstaan er toch niets van. Beide bewakers dropen af en hondje had zich verscholen in de struiken. Brenda heeft hem wat te eten gegeven wat die met smaak op at. ’s Avonds zat hij er nog steeds en later op de avond toen Bren ging kijken ging hij er zwemmend vandoor en konden we hem niet meer vinden, beter maar was onze conclusie toen. Helaas werd Bren de volgende morgen opgeschrikt door hetzelfde geschreeuw en bleek het hondje in de tuin van de achterburen te zijn met dit keer 4 (!!) bewakers en de bewoonster die nota bene zelf een hond heeft. Toen restte Bren niets anders dan het hondje op te halen en bij ons in de ren te zetten. Beestje zag er niet uit, was zwaar vermagerd en kon niet eens fatsoenlijk lopen. Stoere vrouw als ik heb stelde ze zelf voor om het hondje maar in te laten slapen wat absoluut de beste oplossing was. ’s Middags zijn Brenda en Jacqueline naar de dierenarts gegaan en hebben het hondje in laten slapen, dit is niet gemakkelijk, zeker niet als jezelf honden hebt, maar ze hebben het toch gedaan, bravo!!!

Ik heb direct een brief opgesteld dat wanneer wij nog eens zoiets meemaken per direct de huur zullen opzeggen en er voor zullen zorgen dat er een artikel in alle expat krantjes van Shanghai geplaatst zal worden. Daar zijn ze blijkbaar wel van geschrokken want ze belde vrij snel om excuses aan te bieden.

Zoals beloofd een heel verhaal en als laatste wil ik nog melden dat ik van 26 september tot 5 oktober in Nederland zal zijn. De 27e is de laatste zaterdag van de maand dus Kierewiet en aangezien ik de week ervoor jarig ben geweest is het misschien ook wel leuk om daar even op te proosten.

Groet vanuit een aangenaam Shanghai waar helaas de airco kapot is.

Brenda, Arie, Buffel en Gio.

NB: het eerste voetbal weekend is nu al leuk want m'n "vrienden" uit A'dam hebben verloren........

• 31 Augustus 2008 - 11:40

Daan & Marco:

hey arie en bren,

leuk om weer te lezen!!!

wij zijn druk aan het plannen om in januari een paar dagen naar jullie toe te komen!!

en euhh...Arie nu word je jaloers want de selectie van feyenoord heb ik vanmiddag bij ons in het hotel gehad!!!heb ze goed in de watten gelegd zodat ze vamiddag kunnen winnen !!!!!!!!!!

groetjes daan en marco

• 31 Augustus 2008 - 11:43

Daan:

ps waar staan die foto's en video dan??

• 31 Augustus 2008 - 14:14

Juud&Wes:

heey heey luitjes,,

Aan die kant gaat dus alles goed, lekker genoten van de Olympics..

Hier aan deze kant gaat het ook goed..!!
    Ik (wes) ben nu druk bezig met een huisje te kopen aan de Kamillistraat in Zevenhuizen, moet vandeweek de hypotheek akte tekenen en als alles dan goed gaat is de overdracht rond 1 November..
    Heb er hartstike zin in haha..
    Dus arie je bent net te vroeg in NL anders kon je helpen met verhuizen en klussen haha...

Juudje is nu met haar nieuwe opleiding begonnen heeft nu net de eerste week der op zitten...

De zonnige groetjes uit Apeldoorn..

Juud&wes

• 31 Augustus 2008 - 14:17

Juud&wes:

Enne Bren wanneer kunnen we een cdtje van je verwachten... klinkt goed hoor..ghehe of moeten we het live horen groetjes aan buf en gio

• 31 Augustus 2008 - 14:19

Marijke En Chris:

Ha die Arie en Brenda,
    Wat leuk om weer een lang verhaal te lezen en jullie belevenissen te horen. Wil je de volgende keer wel een betere foto van mij (Marijke) erop zetten? Dit is niet echt voordelig voor mij, maar goed.
    Ja je kunt veel over de Chinezen zeggen, maar de opening van de Olympische spelen was geweldig mooi. Helaas hebben wij van de spelen niets gezien omdat we op vakantie waren in Chios. Maar je kan niet alles hebben. Nou succes weer en blijf schrijven, want het is erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken.

• 31 Augustus 2008 - 19:26

Sandra En Harold:

Hoi Arie en Brenda en natuurlijk buffel.
    Leuk om weer een keer wat te lezen.
    Nou Brenda mijn maag draaide om toen ik het stukje van de hond las en zeker toen ik daarna op de foto zag hoe klein hij was.
    Gelukkig maken jullie meer leuke dingen mee.
    Blij om te lezen dat alles goed gaat met jullie.
    groetjes van ons allemaal

• 31 Augustus 2008 - 21:06

Toety :

Hoi hoi
    Wes zei dat je weer een nieuw verhaal had, ben dus gelijk maar ff gaan lezen. idd wat een verhaal zeg en brennie heeft dus een verborgen talent.
    wat een verhaal ook over dat arme hondje, zielig hoor.

27e in de kierewiet dus.

veel liefs van mij
    en knuffel voor buffel

• 02 September 2008 - 07:48

Ron En Melanie:

zeg jullie hebben toch al wel weer een nieuwe interieurverzorgster gevonden of moet je het nu even zelf doen bren?
    mochten jullie overigens nog een "medewerkster"nodig hebben voor de hondenkennel op bali dan hou ik mij aanbevolen hoor.
    en arie ook feyenoord is helaas met verlies begonnen dit seizoen.

nou groetjes en tot gauw arie, we shall see you soon in the kierewiet.

p.s. ook het nazomerfeest op de koninginnelaan wordt dan weer gevierd.

• 05 September 2008 - 09:06

Superrob:

Geweldig verhaal weer, jammer dat die rare floeperts zo slecht voor die beesten zorgen. Als jullie nog op zoek zijn naar huishoudster dan wil ik ook wel met behoud van huidig salaris met de poetsdoek wapperen hoor ! De foto's zijn ook weer leuk en vooral die ene waar Arie met een oranje jasje op staat, nog een dasje erbij en het feest is compleet. Jullie weekend is nu begonnen dus ik wens jullie een fijn weekend en tot ziens !

• 05 September 2008 - 20:15

Frits:

Ha eindelijk weer eens een lang verhaal.Blijft leuk om te lezen hoe het jullie daar vergaat.Ben een beetje laat met de reactie,omdat wij net een weekje Ameland erop hebben zitten.Trouwens de 27 e hebben wij op de koninginnelaan weer het jaarlijkse nazomerfeest dus dan kun je je alvast wat indrinken .

de gr frits

• 14 September 2008 - 13:25

Maurits En Ellen:

Hey Arie en Brenda,

Leuk om jullie verhaal te lezen! Wat zal dat een feest geweest zijn bij de Spelen met al die chinezen die jullie wilden fotograferen!
    Brenda, wij zijn onder de indruk van jouw verborgen talent enne Arie tot op de reunie in de Kierewiet!

Groetjes,
    Maurits en Ellen

• 23 Maart 2010 - 10:05

Roel & Toety :

Hoi Arie en Bren

Hoe is het daar bij jullie? We zitten nu op het vliegveld van Dubai, en hebben nog ruim 1 uur voor we naar Dusseldorf vliegen. Met de mini laptop op schoot ben ik nog even op jullie site wezen kijken, laatste verslag van 2008, wat vlliegt de tijd. Wij zijn 3,5 wk in Thailand op vakantie geweest. Heerlijk was het. www.toetyroel.waarbenjij.nu Mochten jullie onze verslagen willen lezen.

heel veel liefs van ons XX